TUZ TÜKETİMİNE DİKKAT ?  

TUZ TÜKETİMİNE DİKKAT ?  

TUZ TÜKETİMİNE DİKKAT ?  

Tuzluk Yaşamsal olarak ihtiyaç duyduğumuz tuz, aşırı tüketildiğinde başta hipertansiyon, inme gibi birçok hastalığa zemin hazırlıyor. Peki aşırı tüketimin önüne nasıl geçilebilir? Evde ve dışarıda yemek yerken dikkate alacağınız bu önerilerle tuz tüketiminizi azaltabilirsiniz.

Sağlık Bakanlığı, Dünya Sağlık Örgütü ve önemli diğer kurum ve kuruluşlar günlük toplam tuz alımının, 5-6 grama denk gelen 1 çay kaşığı tuz ile sınırlandırılmasını önermektedir.

Tansiyon Yaşamsal olarak ihtiyaç duyduğum tuz sodyumun kaynağı olan tuz aşırı tüketildiğinde, hipertansiyon, inme gibi kalp damar hastalık risklerini arttırabildiği gibi böbrek hastalıkları, oluşumunda da rol oynamaktadır.

Türk Hipertansiyon Prevalans Çalışması (PatenT2) 2012 verilerine göre, Türkiye’de her 10 kişiden 3’ünde hipertansiyon görülmektedir. Hipertansiyon görülme sıklığı cinsiyete göre incelendiğinde ise kadınlarda %32, erkeklerde ise %28 olduğu saptanmıştır. Günlük tuz tüketiminin 5 g’ın altında tutulması, hipertansiyon, inme ve genel olarak kalp damar hastalık risklerinde önemli bir azalma sağlayabilmektedir.

Türk Hipertansiyon ve Böbrek Hastalıkları Derneği’nin 2008’de yürüttüğü SALTurk-1 Çalışması’na göre Türkiye’de bireyler günlük ortalama 18 g tuz tüketiyor. Aynı çalışmanın 2012’de tekrarlanan ikinci ayağında ise tuz tüketiminin bir miktar azalarak 15 g’a düştüğü ancak hala önerilen değerlerin üzerinde olduğu gösteriliyor. Çalışmada tüketilen tuzun %55’inin yemeklerden , %32’sinin ekmeklerden ve %13’ünün ise sofra tuzundan geldiği saptanmıştır.

Toplum sağlığını tehdit eden yüksek tuz tüketimini engellemek için dünyada ve ülkemizde büyük ölçekte çalışmalar yürütülmektedir. Besin ve İlaç İdaresi (FDA) yiyeceklerdeki hedef sodyum değerlerini yayınlamış ve besin endüstrisi de sodyumun azaltılması için çeşitli stratejiler geliştirmiştir. Ülkemizde ise T.C Sağlık Bakanlığı, 2011’den günümüze sürdürdüğü “Türkiye Aşırı Tuz Tüketiminin Azaltılması Programı” ve her yıl Mart ayında Tuza Dikkat Haftası etkinlikleri ile toplumu aşırı tuz tüketiminin sağlık üzerine olumsuz etkilerine konusunda bilgilendirmekte ve farkındalık oluşturmaktadır. T.C Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ise ekmek, zeytin, peynir, pastırma, kırmızı pul biber, salça ve pürelerin tuz içeriğini azaltmaya yönelik düzenlemeler yapmış ve Ağustos 2013 itibariyle tuz ambalajlarında, "Tuzu Azaltın, Sağlığınızı Koruyun" ifadesini zorunlu hale getirmiştir.

Tansiyon Tuz tüketiminin azaltılması konusunda tüm bu düzenlemelerin yanı sıra, bireysel anlamda farkındalığın oluşması ve tuz tüketim davranışlarında değişikliklerinin sağlanması da oldukça önemlidir. Evde hazırlanan yemeklerin tuz içeriğini kontrol etmek kolay olabilir ancak iş veya sosyal yaşam gereği ev dışında tüketilen yiyeceklerin tuz içeriği yüksek olabilir. Örneğin bazı fast food yiyeceklerin bir porsiyonu günlük ihtiyacın üzerinde sodyum içerebilir.

Fazla tuz tüketiminden kaçınmak için evinizde hazırladığınız ve dışarıda tükettiğiniz yiyecekler konusunda dikkat edebileceğiniz bazı pratik öneriler şu şekilde sıralanabilir;

chef-karatas@hotmail.com
Kullanıcı Sözleşmesi