İFTARDA NELER YENMELİ 15.

İFTARDA NELER YENMELİ 15.

İFTARDA NELER YENMELİ

İftar menüsü en fazla özenilen sofralar arasında yer alıyor. Peki, bu güzel iftar sofraları karşısında dengeyi nasıl kuracağız. İftar sofrasında hangi yemekler olmalı? İşte sizler için derlediğim iftar sofralarının olmazsa olmazları...Ramazanda sıcak ve uzun günler bizi bekliyor. Orucun hemen hemen 15 saat sürmesi ve bunun yanında havaların normal sıcak olması insanların kafasında nasıl beslenmeliyiz gibi bir soruyu da beraberinde getirebilir, rahat ve kolay doymak için iftarda neler yemeliyiz gibi sorular kafaları karıştırabilir.Aynı zamanda kaybedilen vücuttaki suyu nasıl dengeleyebiliriz? Ramazan ayında yeterli ve dengeli beslenme bozulmaktadır.Ramazan ayında beslenme alışkanlıkları tamamen değişmektedir. Normalde 3 öğün olan beslenme düzeni 2 öğüne düşmektedir. Sahurda ve iftarda yenilen yemeklerde denge korunmalıdır. Ancak kişilerde birçok sağlık sorunu olabilir. Çünkü sıcak hava, oruç ve dengesiz beslenme sonucunda sağlık sorunlarının çıkması daha da kolaylaşıyor. İlk olarak sahura mutlaka kalkılmalı ve yemek yenmelidir.

 İFTARDA YAPILMASI VE YENMESİ GEREKENLER

 İftarda aynı anda çok çeşitte yemek yemek mide rahatsızlıklarına neden olabilir. Çünkü mide uzun süre boş kaldıktan sonra mideye bir anda yüklenmek yanlıştır. Bunun sonucunda mide bulantısı, kabızlık, mide de yanma görülebilir. İftarda peynir, domates, zeytin ve çorbayla başlangıç yapıp, 15 dakika sonra ana yemeğe başlayın.  Oruç su ve hurma ile açılmalıdır. Ardından da bir kâse çorba içilmeli ve bir süre beklenmelidir. En az yarım saat bekledikten sonra ana yemeklere geçilmelidir.  Sindirim sistemini rahatlatmak için mutlaka bir kâse çorba içmelisiniz.  Her fırsatta bol bol su için. İftardan sahura kadar gece kalkıp su için. Kaybedilen su bu sayede dengede kalabilir.  Yemeklerde zeytinyağı kullanmaya özen gösterin.  Ekmek 2 dilimden fazla olmamalı, ekmek yerine pilav ya da makarna tercih edebilirsiniz.  İftarda haşlanmış et, ızgara, sebze yemekleri, balık, tavuk eti, kuru baklagiller yenebilir. Bu yemeklerden bir kaçı tercih edilebilir.  Salata ve yoğurt sofrada mutlaka olmalıdır.  Karnınızı çok doyurmayın, yemeğe ara vererek yiyin. Ayrıca hızlı yemek yemekten de kaçının.  Mutlaka yemekten sonra meyve yiyin. Midenizin rahatlaması için istenilen bir meyve yenebilir. Yemekten sonra oluşan yorgunluğu gidermek için yeşil çay içmek, midenin rahatlaması içinde Türk kahvesi içmek faydalıdır.  Yemekten sonra yürüyüş yapmak gerekir. Yarım saatlik bir yürüyüş sizi rahatlatacaktır. İftarla sahur arasında oluşan açlıkta ölçülü olmak kaydıyla ceviz, fındık, kabak çekirdeği veya badem gibi kuruyemişler yenebilir.  Ramazan ayı boyunca ağır yemeklerden kaçınılmalı, sebze yemekleri tercih edilmelidir. Meyve ve sebze tüketimi de ihmal edilmemelidir.

 DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

 İftarı hızlı yapmayın: Ramazan’da bağırsak hareketleri de yavaşlamaktadır. Bu durum da kabızlık, mide ağrıları ve hazımsızlığa yol açabilir. Yemeği bir anda bitirmek yerine; yavaş yavaş, sık sık çiğneyerek tüketmek bu şikâyetleri önleyecektir. Aynı zamanda posa oranı yüksek besinler ile beslenmek de çok önemlidir. Barbunya, börülce, mercimek, nohut gibi kurubaklagiller; kayısı, şeftali, erik gibi meyveler ve tam tahıllılar tüketilmelidir. Yemek sırasında kan şekerini aşırı yükselten gazlı içeceklerden uzak durulmalı. Yemek sonrası hemen tatlı tüketilmemeli, aşırı şerbetli tatlılar yerine, sütlü tatlılar tercih edilmeli.  Kızartmalar, yağlı yemekler ve ağır tatlılardan uzak durulmalıdır.  Hamur işlerini tercih etmeyin

Hamur İşleri

- Pastanın piştikten sonra kalıbından rahat çıkması için 10 dakika bekletin.

- Fırına sürdüğünüz kek kalıbının altına biraz tuz koyun, kalıbın yanmasını önleyin.

- Keki kalıptan çıkarmak için, fırından çıktıktan sonra 15 dakika kadar kalıbıyla ıslak bir bezin üzerinde bekletin ve sonra bıçağı kekin çevresinde dolaştırarak kalıbı ters çevirip dışarı çıkartın.

- Marketten alınan bisküvilerin paketini açtıktan sonra kendi ambalajında bırakmayın. Ağzı sıkıca kapanan bir kutuya boşaltın.

- Pişen kurabiyeler tepside soğuyunca yapışır ve parçalanarak çıkar. Bunu önlemek için kurabiye tepsisini yeniden fırına sokup kızdırın.

- Hamuru iyi açabilmek için unu iyice yoğurduktan sonra yarım saat kadar dinlenmeye bırakın. Dinlenmeye bırakılan hamuru, altının yapışmaması için un serpilmiş bir kaba koyun. Hamurun üstünün kurumaması için nemli bir bez örtün.

- Un ile yapılan pasta, kek, kurabiyeye biraz limon suyu koymak hamuru kabartır.

- Hamur açılan oklavanın hamura yapışmaması için ara sıra unlamak gerekir.

HÜNKÂR TARHANA ÇORBA

Malzemeler

350 gr süzme yoğurt 1 bayat ekmek 2 dilim bayat ekmek  3 su bardağı et suyu  50 gr tereyağı yeteri miktarda Tuz, kırmızı toz biber

Hazırlanışı:

Yoğurda 1 bayat ekmek içini ilave edip blenderden geçirin. Karışımı 8 saat bekletin. Yoğurtlu malzemeyi tencereye alın. Tuz serpin. Et suyunu yavaş yavaş ekleyip karıştırarak pişirin. İki dilim bayat ekmeği küp şeklinde doğrayın. Tereyağını tavada kızdırıp ekmekleri kızartın. Çorbayı servis kâselerine paylaştırıp kırmızı toz  biber serpin. Kızarmış ekmek eşliğinde servis yapın.

MENGEN ORMAN KEBAP

Malzemeler.

1 kg. kemiksiz kuşbaşı kuzu eti 1 adet orta boy soğan 2 adet orta boy havuç 4 adet orta boy patates  200 gr bezelye100 gram bezelye(konserve veya haşlanmış) 1 çorba kaşığı un, 1-1,5 bardak su Yeteri miktarda tuz, kekik

Hazırlanışı:

Uygun boy bir termik tabanlı tencereye etler ve ince kıyılmış soğan koyularak birlikte kavrulur. Et suyunu çekinceye kadar pişirilir. Un ilave edilerek karıştırılır. Suyu koyulur ve kapağı kapatılır. Alev ayarı yapıldıktan 20 dakika sonra küp şeklinde kesilmiş havuçlar ilave edilerek 20 dakika daha pişirilir, küp seklinde kesilerek kızartılmış patates, haşlanmış bezelye ve tuz koyulur,10 dakika daha pişirilir. Kekik serpilerek servis edin,

TAVUK KÖFTE

Malzemeler:

1/2 tavuk (haşlanmış, didiklenmiş) 1.1/4 kahve fincanı un 2 çorba kaşığı margarin 3/4 su bardağı süt  1 kahve fincanı rendelenmiş kaşar peyniri 3 adet yumurta 1 su bardağı galeta unu 1 su bardağı ayçiçeği yağı (kızartmak için) yeteri miktarda tuz 1 çay kaşığı karabiber

HAZIRLANIŞI

Bir tencere içinde margarini kızdırmadan eritin ve içine unu ekleyip sarartmadan kavurun. Daha sonra kaynar sütü döküp hızlıca karıştırın. Bu şekilde pürüzsüz birbulamaç yaptıktan sonra yumurta sarılarını, rendelenmiş kaşar peynirini, tuzu, karabiberi ve tavuğu ekleyip sıkı bir halini alana kadar sürekli karıştırarak pişirin. Pişirdikten sonra biraz ılıtıp buzdolabına koyun ve 2 saat bekletin. Daha sonra küçük parçalar halinde kopararak köfteler yapın. Bu köfteleri önce una sonra çırpılmış yumurtaya ve son olarak galeta ununa bulayarak kızgın yağda kızartın ve sıcak olarak servis yapın.

SEBZELİ BULGUR PİLAV

Malzemeler.

 2 su bardağı pilavlık bulgur  1 kahve fincanı tereyağı  4 adet çarliston biber  2 su bardağı et suyu  1 adet patlıcan  3 adet domates  3 adet soğan  yeteri miktarda tuz

HAZIRLANIŞI

Patlıcanları doğrayıp, tuzlu suda bekletin. Soğanı kuşbaşı, biberleri küçük küçük doğrayın. Soğanı yağda pembeleşinceye dek kavurun ve patlıcanları ilave edin. Biraz çevirdikten sonra diğer malzemeyi de koyup, beraberce suyunu çekinceye dek pişirin. Bir süre demlenmeye bırakıp, daha sonra servis yapın

MEVSİM SALATA   

Malzemeler

¼  marul Göbek marul 1/5 Mor lahana  1 adet havuç  2 adet Salatalık 4 adet Yeşil soğan (İsteğe göre) Yeteri miktarda Tuz 1 çorba kaşığı Zeytinyağı ½ limon suyu

Hazırlanışı:

Göbek marul, mor lahana ve salatalık ince ince doğrayın. Havuç rendeleyin. Hepsi bir kapta karıştırılıp diğer malzemelerle birlikte harmanlanır. Kendinizin zevkinize göre tabağı süsleyip servis edebilirsiniz, üstüne dereotu dallarından koyarsanız salatanın görümünü daha da deriştirir. Afiyet olsun…

 

KARAKIZ TATLISI

Malzemeler: 
Hamur İçin:
125 gr Margarin  5 Adet Yumurta  1.5 Su Bardağı Toz Şeker  1.5 Su Bardağı Un  2 Çorba Kaşığı Kakao  1 Paket Kabartma Tozu
Şerbet İçin:
2 Su Bardağı Su  1 Su Bardağı Toz Şeker
Krema İçin:
2 Çorba Kaşığı Un  2 Çorba Kaşığı Pirinç Unu  4 Su Bardağı Süt  1/2 Su Bardağı Toz Şeker

Hazırlanışı:
 Margarin, yumurta, toz şeker, un, kakao ve kabartma tozunu iyice çırpın. Yağlanmış kalıba dökün. Önceden ısıtılmış 170 derecelik fırında kızarana dek pişirin. Şerbeti hazırlayın.1 su bardağı şekerle,2 su bardağı suyu kaynatın. Soğuduktan sonra, kekin üstüne dökün. Keki buzdolabına alın. Kremayı hazırlayın. Bunun için un, pirinç unu, toz şeker ve sütü tencereye alın. Karıştırarak pişirip,soğuk kekin üzerine gezdirin. Buzdolabında 2 saat daha dinlendirin. Üzerine dövülmüş fındık, fıstık yâda meyve dilimleriyle süsleyin. Dilimleyerek servis yapın.

 

 

 

 

 

 

chef-karatas@hotmail.com
Kullanıcı Sözleşmesi