RAMAZAN 22.GÜN 2024

12.02.2024 08:13
RAMAZAN 22.GÜN  2024

ELVEDA EY ŞEHR-İ RAMAZAN ELVEDA

İftariyelik ramazan sofralarının olmazsa olmazı.  Bazı iftariyelikleri klasik kullanırız. Siyah ve yeşil zeytin, peynir ve bal-kaymak için bazı servis önerileri vermek isterim. Siyah zeytin sofralarımızın vazgeçilmezidir. Hiçbir şey olmazsa zeytin ve su oruç açmak için yeterlidir. Siyah zeytini biraz zeytinyağı, kekik, pul biber ve tuz ile servis ettiğinizde hem o güzelim lezzetine lezzet katmış olup hem de görsel olarak biraz renk katmış olunur. Yeşil zeytinin güney bölgelerimize, özellikle Antakya tarafına has olan hal halı zeytinini, buzda ve güzel bir sos ile servis etmek zeytinden başka bir tat almanızı sağlar. Bunun için püre halindeki sarımsağı, limon kabuğunu ve kişniş tohumunu güzelce karıştırın. Üzerine zeytinyağı döküp, buz üzerinde servis edin. İnanıyorum ki bu lezzetler çok hoşunuza gidecek. Hatta bu sosuna pide banarak yemekten de ayrıca keyif alacaksınız. Peynir bakımından oldukça zengin bir milletiz. İftariyelik için ikram edebileceğimiz onca çeşit peynir içinden dilediğinizi seçebilirsiniz. Peynirlerin üzerine biraz çörekotu serpip, yanlarına roka koydunuz mu yerken peynirin tokluğu, çörekotunun çıtırtısına rokanın ferahlığı eşlik edecek. Bal-kaymak ayrılmaz bir ikili neredeyse. Üzerine isterseniz ceviz koyun, isterseniz tarçın. İsterseniz ikisini birden. Ama yanına körpe nane yapraklarını eklemeyi unutmayın. Tatlının verdiği mutluluğun üzerine ağzınızı nane ile temizlemek ve ferahlatmak bir sonraki lokmaya sizi hazırlayacak. İftariyelik tarifinde kullanın.

PATATES İN FAYDALARI

Hastalıklarla savaşıp cilde ve cinselliğe olumlu katkı sağlıyor. Zayıflama diyetlerinde tüketimi pek önerilmeyen patates, aslında besin değeri açısından oldukça zengin bir sebze. Patates, birçok hastalığın önüne geçtiği gibi cilt bakımında hatta cinsellikte bile olumlu etkiler yaratıyor.  

 Özellikle C vitamininden zengin olan patates, günde 1 orta boy tüketildiğinde günlük C vitamini ihtiyacının yüzde 30'unu karşılayabilmektedir.

1 } Sindirimi kolaylaştırır ve mide gazlarını giderir.

2 } Potasyumdan zengin, sodyumdan düşük olması nedeniyle kalp damar sağlığını korur ve tansiyon hastalığında faydalıdır.

3 } Selenyumdan yana zengin bir sebze olan patates, troidin de düzenli çalışmasını sağlar.

4 } Manganez içeriği yüksektir. Bu nedenle cilt sağlığı için önemlidir ve cildi güzelleştirir.

5 } İçeriğindeki fosfor nedeniyle cinsel gücü artırır.

6 } Bol lifli yapısından dolayı barsakları çalıştırıcı ve temizleyici özelliği vardır.

7 } Kabızlığa karşı etkili ve kolon kanserine karşı koruyucudur.

8 } B vitaminlerinden zengin olmasından dolayı sinir sistemini düzene sokar, yorgunluğa karşı etkili bir sebzedir.

9 } Patates etkili bir virüs yok edicidir ve bağışıklık sistemini güçlendirir.

 10 } Magnezyum, kalsiyum, demir ve çinko içeriği de yüksektir.

 Yapılan çalışmalara göre patatesi çiğ olarak tüketmek, pişirerek tüketmekten daha faydalı. Özellikle patates suyunun karaciğer, safra kesesi, mide hastalıklarına karşı koruyucu özelliği bulunmaktadır.

MANTI ÇORBASI

Malzemeler:

5 su bardağı un, 3 yumurta, Yeteri miktarda kadar su ve tuz.

İç için malzemeler: 500 gr orta yağlı kıyma, 200 gr soğan,Yeteri kadar tuz karabiber kırmızıbiber, Su

Üzeri için gereken Malzemeler:

3 yemek kaşığı domates salçası, 2 çay bardağı sıvı yağ da olabilir, 1 yemek kaşığı nane, 1 yemek kaşığı sumak, Yeteri kadar tuz.

Hazırlanışı:

Uygun bir kaba tüm hamur malzemelerimizi koyup güzelce yoğuralım ve dinlenmeye bırakalım. Dinlenme işlemi olurken diğer taraftan da uygun bir kaba et, soğan ve baharatlarımızı koyup güzelce yoğurun. Hamurumu yaklaşık bir santim kalınlığında olacak şekilde kayseri mantısı gibi iç harcı koyun ve kare kare kesip yapıştırın.

Bir tenceremize salça ve yağı koyup biraz kavurun. Sonra üzerine baharatları da ekleyip göz kararı yeteri kadar suyu koyun. Kaynamaya başladıktan sonra mantıları ekleyin. on beş dakika sonra ocağı kapatalım ve çorbamız hazır. Sıcak bir şekilde servis edin.

MANTAR SOTE

Malzemeler:

1 kg mantar (Kanlıca)  2 adet olgun domates  30 gr yeşilbiber sivri biber  2 adet kuru soğan  5 diş sarımsak  1/2 bardak su  Yeteri miktarda tuz  1 çay kaşığı karabiber

Hazırlanışı:

Mantarlar temizlendikten ve bol su ile yıkandıktan sonra küçük küçük doğranır Sote yapılacak tavaya bir miktar sıvı yağ konur Önce doğranmış soğanlar ve küçük doğranmış biberler pembeleştirilir Küp şeklinde doğranmış ve kabuğu soyulmuş domatesler ilave edilir, önceden hazırlanmış olan mantarlar da ilave edilerek yarım bardak su, tuz, karabiber ve sarımsak katılarak pişirilir

ZEYTİNYAĞLI İMAMBAYILDI

Malzemeler:

 2 Adet patlıcan 2 su bardağı sıvıyağ  2 Adet kuru soğan  6–7 diş sarımsak  7 sivribiber  2 yemek kaşığı zeytinyağı  6 domates  1 tatlı kaşığı tuz  1 tatlı kaşığı karabiber  1/2 demet maydanoz  1 limonun suyu

Hazırlanışı:

Patlıcanları yıkayıp alaca soyduktan sonra köklerinden ayrılmayacak şekilde yeşil kısımlarını kopartın. Daha sonra 2 su bardağı yağı ısıtıp patlıcanları önlü arkalı, bütün olarak, yumuşayana kadar kızartın (bütün kızartılmazsa yağı içine çekip kararabilirler). Ayrıca ateşin nispeten yüksek olmasına da özen gösterin. Çünkü ateş kısık olursa yağı daha fazla çeker.

Havlu kağıda yağını aldıktan sonra soğanları halka halka doğrayıp sarımsakları ve biberleri minik minik doğrayın. Bu kez iki yemek kaşığı zeytinyağı ile tavada soteleyin.  Daha sonra üzerlerine kabukları soyulmuş ve doğranmış domatesleri ekleyin. Domateslerin bıraktığı suyu hafifçe çekip koyulaşana kadar kavurun. Tuz, karabiber ve doğranmış maydanozu da ekleyip ateşi söndürün.

Patlıcanları fırın tepsisine dizdikten sonra ortalarını kaşık yardımı ile çizgi şeklinde açıp içine malzemeleri doldurun (istenirse üzerilerine yarım sivribiber de koyulabilinir). Tavada kalan domatesli suyu tepsinin dibine döküp, limon suyunu da patlıcanların üzerinde gezdirip 200 derecelik fırında 10-15 dakika pişirip servise hazırlayın.

AKDENİZ SALATASI   

Malzemeler

 1 Demet taze Roka  2 Demet taze Akdeniz yeşillikleri  Çeri domatesi  1 kaşık kadar nar ekşisi  150 gram kaşar peyniri (eski kaşar peyniri)  Yeteri kadar Tuz Yarım demet kadar maydanoz 4 kaşık saf zeytinyağı

2 kaşık limon suyu

Hazırlanışı:

Öncelikle salataları güzelce temizleyip yıkayın ve eşit parçalar halinde bölün. Daha sonra domatesleri güzelce yıkayıp. Peyniri doğrayın. Maydanozları güzelce ayıklayıp yaprak yaprak şekliyle. Bir kabın içerisinde nar ekşisi, limon suyu , zeytinyağı ve tuz ekleyerek güzelce harmanlıyoruz.ve servise hazır hale gelecektir

ÖZBEK PİLAVI

Malzemeler:

1.5 su bardağı baldo pirinç Su 50 gr kuş üzümü 500 gr parça kuzu eti 100 gr tereyağı 100 gr çam fıstığı 300 gr kuzu kıyma 1 tatlı kaşığı tuz 1/3 çay kaşığı toz karanfil 1/3 çay kaşığı toz tarçın 1/3 çay kaşığı toz kakule

Hazırlanışı.

Baldo pirinci iyice yıkayın ve süzgece alıp suyunu süzün. Kuş üzümlerinin saplarını temizleyin ve yumuşayana kadar suda bekletin. Küçük kesilmiş etleri yıkayıp tencereye alın ve üzerini aşacak kadar su ilave edip orta ateşte pişirin. Etler pişince varsa suyunu süzün. Etlere tereyağı ve çam fıstıklarını ekleyin. Çam fıstıkları kızarana kadar kavurun. Etleri pişirdiğiniz suyu 2.5 su bardağı dolusu olana kadar tamamlayıp tencereye ilave edin. Kıyma, kuş üzümü, tarçın, karanfil ve kakuleyi ilave edin. Yıkanmış pirinci ekleyip kısık ateşte yumuşayana kadar pişirin. 10 dakika demlendirip sıcak servis yapın. Afiyet olsun.

BALKABAĞI TATLISI

Malzemeler:

 2 kilo balkabağı 3 bardak toz şeker 1 bardak dövülmüş ceviz

Malzemeler:

 Kabağı dilimleyip, kabuğunu bıçakla soyun. Çekirdeklerini çıkarın. Çelik veya kalın dipli bakır bir tepsiye düzgünce dizin. Kabakların üstüne toz şekerini serpin. Kabak pişerken suyunu salacağı için fazla suya gerek yoktur. Bir bardak su yeterlidir.

Suyunu kattıktan sonra kapağını kapatarak ağır ateşte 30 dakika pişirdiğiniz kabakların altını iyice kısarak üzerine, parlak olmaları için bir iki tutam daha şeker serpip, kapağını yine kapatın ve 5 dakika dinlendirin. Altını kapatıp ateşten çekin. Soğuduktan sonra üzerine dövülmüş ceviz serperek servis edebilirsiniz.